Thursday, June 30, 2011

Upah Jiwa

Dalam kehidupan, mana ada yang sentiasa menyenangkan.

Pasti ada naik turunnya. Pasti.

Tetapi dalam sesaran turun naiknya, pasti ada hikmah terkandung. Macam gerakan plat bumi, yang membentuk sesaran mengandung petroleum (OK. Ini baru belajar tadi)

Hikmah yang mahal.


I
"Matahari ini, kalau diletakkan bumi ke dalamnya boleh diisi 1 juta. Matahari ini pun bukanlah yang paling besar. Ada lagi yang beribu-ribu kali ganda yang lebih besar. Cuba bayangkan pulak galaksi kita sahaja, kemudian ada galaksi lain yang besar. Jadi bagaimana pula dengan kebesaran Penciptanya?" *diedit sedikit

"-Ha, kenapa jadi macam tu? Israk mikrak?
 -Ha, hari inilah israk mikraj kan bang?
 -Itulah, rugi aku tak puasa. Kaulah tak bagitahu aku.
 -*gelak. Saya dah niat puasa semalam tapi sarapan tadi atuk sediakan air, minum jelah.
 -Wah, baguslah dapat pahala niat!"
Bagi saya, sesi On Job Training di Petrosains waktu inilah yang paling saya senang sekali.

Alhamdulillah.



II
Lagi sebak, bila melihat adik-adik yang kurang upaya - yang seronok mencuba-cuba sains yang mereka tidak pernah cuba.

Senyum mereka, tawa mereka. Itu upah jiwa yang cukup mahal.

Alhamdulillah.



III

Sejuk hati apabila ada yang memberi tempat duduk kepada yang memerlukan, bimbing orang cacat penglihatan mencari jalan.

Buat baik bukan nak tunjuk baik. Buat baik, kerana saya percaya kebaikan itu wujud - dan saya mahu jadi sebahagian daripadanya.

Dalam desit individualistik kota - sinar kebaikan itu memang wujud.

4 comments:

  1. Dalam desit individualistik kota - sinar kebaikan itu memang wujud.

    ya. tapi sedikit golongan itu,lebih lebih lagi zaman la..

    kalau doa minat tergolong dalam yang sedikit itu ok kan?

    sama2 lah kita...

    ReplyDelete
  2. Yup nidzam. Moga kita dalam golongan yang sedikit itu.

    Bila dalam kegelapan, kta tampak sinar yang sedikit - hati ini akan terus membunga semangat untuk tetap di jalan mencari dan menyebar cahaya, bukan?

    ReplyDelete
  3. InshaAllah...semoga tsabat sahabat

    ReplyDelete