Monday, December 19, 2011

In Distance

It has been long for me, I couldn't remember when is the the last time I was engrossed in a reading.

Yes, I have to concede that over time, my accessibility to many things offered in the Internet has made my reading been neglected. It was perpetual for a very a long time - and I constantly lamented about it.

Until I determined, to buy new Sony Reader - which I took quite a while before realizing it is in dark pink, rather than red as I expected and hoped it to be. This machine, man, has been quite a help. I instantly uploaded some all of my most untouched eBooks, and since it is pre-installed with dictionaries, doing notes or additional notes in reading, it comes in handy.

But, the feeling I underwent yesterday was not from the reading through eBooks, but of course, by the flipping pages of one of the most influential autobiography in American Literature (well, it is not me who dubbed it, it's Times) of one of the most influential person America has - perhaps the world in 20th centurym - Malcolm X or Malik el-Shabazz.

I am sorry, I just can't write about it, yet. I just read three-quarter of the book, insyaAllah will post about it anytime soon.

I am in one of perhaps, the longest road trip, I would ever be to Las Vegas and thanks to the blessing that I can read while the car is moving (but not during driving though) I managed to spend some 'quality time' with reading again.

The journey of Malcolm X somehow feel closer to me - since I have  a background knowledge of what US was through subjects that I took and it (by reading the autobiography) laid not a small impact upon.

I felt somehow resurrected from my long comma of intellectual journey - I have left it so long until I forget how good it feels!

In distance - from the hectic academic life in State College, and my fond home village - I cut the distance with my passion.

I am looking something deep through my Jouney to the West - and I believe there are soon to be discovered. InsyaAllah.


p/s: I am going to Las Vegas, not for gambling or anything of that sort. We are attending an annual program, under collaboration of Malaysian Islamic Study Group (MISG) and Indonesian Muslims Association (IMSA).



Long story short, our Naqib decided that it's the best for us to go by road - and fill it with some muntij  amal islami. Cheh. (eficient religious practice)

Discussion before leaving (morning briefing)

Me, during the morning briefing. Can't help.





budak "junior" baru sampai


Pray for our safety, insyaAllah :)

We even prayed on snow! :)

Thursday, December 8, 2011

Realiti

Realiti, aku menyoal:

Adakah ini,
atau hanya meniup buih ilusi demi ilusi?
Melihat refleksi dunia
pada spektra berwarna





Adakah ini,
atau cuma berselubung dalam lapis-lapis mimpi?
Hangatnya terasa
Tetapi jauh dari selesa.






Realiti

perlu dikejar dengan saksama
dan hikmah menyala

Iya. Kau betul.
Semua akan tiba.

Tetapi hanya yang sedia yang berjaya.



Sunday, November 20, 2011

Duality

I learned in Physics, (ok, not that type of college or SPM physics. This is more serious and more absurd than ever :/ ) that light can be perceived as both particle (in packet of quantized energy called photon which is massless) and also waves (in probability waves)

How could this be? Why so strange? Fish is a fish, and monkey is a monkey. We cannot perceive monkey as both fish and monkey. This is absurd!

Well, actually it's not. As pre-Einstein scientist discovered, that light travel in the form of wave, hence reflection, refraction and diffraction (where light spectrum is bent due to difference in the media density) and the magnificent rainbow in the sky can occur. Young's Double Slit experiment also proves that light undergoes interference which means that light is a wave.

However, years later, Einstein proposed an explanation on how photoelectric effect can can occur. Photoelectric effect is baffling because, as the intensity of light increased, it does not change at all the amount of electrons ejected. Einstein posited that light comes as a quantized packet, which means, in the form of sub-atomic particle called photons.

So, which one is true?

SIGN FROM UNIVERSE


Actually, as you expected, both is true. This property is called as principle of duality. As light emitted, it is in the form of photons, but as it travels, the many photons will form a wave (electromagnetic waves) called probability waves which then transverse to all the universe, including our earth

Interesting?

Our universe has shown us that there is nothing wrong of being perceived as two things at the same time.

Now, in many non-muslims countries on this world muslims are always being perceived as an isolated community, or probably muslims want it to be that way. If there is any muslim, they (the muslims) want the country to be an islamic country.

Well, that is not absolutely true. In Islam, to defend the country is an act of martyr as much as you defend the religion. Hence, there is no wrong if you are an adhering muslim, and at the same time you are also an American, European, African or even Malaysian.

PATRIOTISM

Patriotism is never being banned in Islam. But it has a limit. Dr Tariq Ramadhan mentioned in many of his lecture, there is no such thing as blind loyalty. Loyalty needs to be critical. In the pursue of justice and fairness, sometimes even the most democratic government can slip - so it's up to the citizens to be critical to the Government and the way of the administration.

A muslim, moreover, must exemplify the truest way in conveying the message, that fairness and justice is something to be achieved together. Not just resenting the facts and not walking the talk.

I remembered, that in some crap camp our scholarship recipients have to attend and endure, one of the module asked us to discuss, which is more important. Religion, nation, family and self. I stood up, and said that my religion (islam) is the utmost important. Because, by committing to one, I have to love my country, family and self too. It's so comprehensive.

OUR FAULTS.


 But where comes all this nonsense that being a muslim you can't be anything else? Partially, it's from the creeping islamophobic.

Partially, it comes from us. Sometimes, muslims, be it in country of majority muslims or minority ones, we are to stuck up with only-islam-muslims agenda. Yes, it's good, but it gives the wrong perception to the others. Islam comes universally, and Muhammad is sent as rahmah (mercy) to the whole world (QS Al-Anbiya':107). Why limit it only to our sphere?

There are muslims, when some tragedies happened to another non-muslim country, they just bellowed "oh, serve they right! This is because they have been sinful and all" Please, throw away that attitude deep in the sea. Yes, we know that Allah's punishment is due to those people who wronged themselves - but that might not just be the case. Maybe it's Allah's trial upon them and US (fellow muslims) to see how are we going to react. Will we help them? or just mock them?

In the Koran, Allah said to take lessons from the race which have been doomed (QS Thaha:29) because Allah tells us clearly what they had wronged to themselves (QS Ar-Rum:9)  You don't know for sure that it is for bad things.  Every soul is priceless either they are muslims or not. Or else, Prophet Muhammad won't stand and cry when a Jew dies - because he knew that that means one potential muslim is dead.

Hence, don't be afraid to help people, in spite of our differences. We still are the sons of Adam and Eve, the brothers of Humanity. But that doesn't mean we should stop spreading the words of Tauhid. Spread it, but don't force it. It's not our job to give them hidayah (guidance). It's Allah's.

And don't discriminate those who haven't gotten their hidayah. It's cruel and not a wise act. Who knows our kindness to him may be the reason Allah gives him hidayah?

And for sure, Allah knows best.

Tuesday, November 15, 2011

Resume: Nidzam Yatimi

Ha! Saya ada seorang kawan yang sangat superb macam Aamir Khan, lebih kurang (ok, ini random)

Dahulu saya ada janji untuk tuliskan entri penghargaan untuknya, tetapi saya ini jenis malu-malu cicak rumah yang dibunuh di malam jumaat, saya tak pernah tulis sewaktu saya di Malaysia.

Memandangkan saya sudah 15 000 KM jauhnya daripada Malaysia, jadi saya tulislah sekarang.

Nama beliau, Nidzam Yatimi, anak encik Ramli, tinggal di Shah Alam. Oh ye, banyak gambar yang saya letak untuk encik Nidzam kenang sendiri memorinya.

Encik Nidzam, berbaju melayu Beige. (2006)
Serius saya bilang, dia teman saya yang baik lagi rapat. Sekolah dulu sama-sama, pergi FCR sama-sama, program Qiamullail sama-sama. Hah memang terasalah kehangatan persaudaraan itu. Cheh.

OK, ini entri bukan pasal saya. Tetapi mengenai sahabat saya. Kami dah kenal lama, dari tahun 2004 sewaktu menapak di sebuah sekolah yang indah lagi permai.

Saya ingat lagi dialog pertama saya dengan dia, sebab dia antara orang pertama yang tegur saya dalam kelas prep. Minta tolong berikan makna perkataan dalam bahasa arab. itu seingat sayalah - Tetapi Nidzam sendiri pun tak ingat, tak boleh lah nak tuduh saya salah. Haha. Nak kata rapat dulu, tak juga. Maklumlah,saya jaguh baca, dia jagoan sukan dan nasyid, dan rawi. Eh banyak pula. Dikatakan Messi turut meminta tips main bola daripadanya - ok ini satu penipuan besar.


Forte kami tak sama.

Gambar Rawi
Tetapi masa itu selalu punya jalan, untuk mempertemukan insan dalam satu persimpangan bukan? Dipendekkan cerita kami jadi rapat apabila sama-sama jadi pengawas, dan lebih rapat apabila sama-sama minta DQ tapi saya tak dapat.

1 Tuhan, 1 Akidah, bukan 1 Malaysia!

Waktu sedih. Hai, sampai sekarang terasa bekasnya. Tetapi Nidzam sering memujuk saya untuk melihat dalam skop yang lebih luas. Nak kata tak cemburu tipulah. Nidzam Yatimi itu hafaz 30 juzu'.

Yang buat dia lebih hebat, aktif bersukan lagi, jaga akhlak dengan kawan-kawan daripada pelbagai lapis dan hierarki masyarakat dan mad'u. Pandai je nak selit-selit agama bila berbual dengannya - sesuatu yang saya perlu belajar daripadanya.

Sekarang dengar cerita dah jadi antara otai FCR, dan sesiapa yang pernah ikut blog saya dahulu, cerpen Dialog dalam Koc merupakan inspirasi daripada cerita yang sahabat saya ini alami.

Sumpah, memang potensi besar.

Baiklah, tak boleh puji banyak-banyak, nanti ada lubang hidung yang kembang.

Gambar balas dendam sebab dia ambil gambar saya tidur dulu (2007)
Ucapan saya, ialah Bro, selamat hari lahir yang ke-20. Moga Allah sentiasa lindungi kau tatkala penjagaan manusia (termasuk aku) tak sampai kepada kau. Orang yang hebat itu ialah yang hebat ketaqwaannya kepada Allah. Moga dikuatkan jiwa kau untuk akur akan sunnatullah perjuangan dalam menjulang syariatullah. Ayuh kita berusaha, Zam.

InsyaAllah, berbahagialah kau di bumi tanah air tercinta, berbakti kepada agama dan ummah. Hanya doa yang mampu kukirimkan, dan tunggulah tahun depan :)

Aku doakan juga kau diberikan jodoh yang solehah, yang akan membimbing dan sudi dibimbing mengharung jalan ke syurga. InsyaAllah

Amin.

Nanti Ramadhan tahun depan kita kumpul dengan Haniff, Sohaib, Fadhil dan lain-lain yang balik Malaysia di Masjid Al-Falah lagi. InsyaAllah.

Uhibbukafillah, akhi :)


Eh, banyak pula gambar yang aku simpan. Haha, dari zaman form 3, sampai F5 kot. Terima kasih buat saudara Imran Zawawi atas gambar-gambar old skool yang saya pun tak tahu saya ada, haha,  dan juga dari FB encik Nidzam sendiri

Monday, November 14, 2011

Bintang-bintang di Bumi

Aamir Khan


saya sarankan, tolong cari dan tonton. [kredit]


Saya menonton sebuah cerita hindustan bertajuk "TAARE ZAMEEN PAR" (terjemahan: Bintang-bintang di Bumi) lakonan Aamir Khan. Saya bukan gila hindustan, tetapi saya tonton atas saranan tanpa langsung dari artikel menarik oleh Ustaz Hasrizal bertajuk Dyslexia: Andai Diriku Lebih Berusaha.


p/s: OK sekarang Aamir Khan secara rasminya menjadi artis Bollywood kegemaran saya. Cerita-ceritanya seperti Three Idiots, dan cerita yang saya sebut di atas memang TERBAIK. Hai, bilalah penerbit filem Malaysia  nak buat cerita dengan tema yang menarik. Tak habis-habis gangster, rempit, hantu, cintan. Ulang benda yang sama sahaja :/ OK berhenti merungut


Secara ringkasnya, Dyslexia atau disleksia merupakan satu masalah pembelajaran (Learning Dysfunction). Penyakit ini bukanlah perkara baru untuk saya, memandangkan dua orang adik saya didiagnos menghidap penyakit tersebut. 

Penyakit? Saya kehilangan terminologi di sini, bukan penyakit. Cuma masalah. Masalah yang meminta mereka dan orang di sekeliling mereka untuk bekerja keras.

Personaliti mereka berdua agak berbeza sebenarnya. Si kakak itu lebih suka memendam dan menyendiri di rumah, manakala si adik lebih ekspresif dan aktif. Yang pasti, mereka mempunyai masalah yang sama dalam pembelajaran. Pada awalnya mereka susah membaca dan mengeja, sering terbalik huruf D dan B. Mempunyai daya kordinasi yang lemah, dan lain-lain simptom disleksia. 

[kredit]

Tetapi alhamdulillah, si kakak sudah lama reti membaca dan menulis begitu juga dengan si adik. Mereka juga ada diari! 

Dan sebab itulah, apabila Ustaz Hasrizal mengutarakan cerita ini dalam artikelnya, saya rasa sangat terpanggil. Untuk berkongsi pandangan dan kerisauan saya.

Mengenai adik saya yang pertama, beliau melepasi alam persekolahan seperti murid-murid lain yang biasa. Ibu saya berpendapat, walaupun dia ketinggalan dalam banyak perkara, tetapi ada baiknya kerana dia bergaul dengan rakan-rakan yang normal. Sedikit banyak membantunya untuk menolak dirinya sendiri. Dan kini beliau bersekolah menengah seperti rakan-rakannya yang lain.

Adik yang seterusnya pula, dimasukkan ke kelas Pendidikan Khas di sekolah rendahnya. Dan menunjukkan prestasi yang sangat mengagumkan, walaupun cara penilaian mereka bukanlah sama atau setara dengan rakan-rakan sedarjah, tetapi takkan kita mahu menilai gajah dengan menyuruhnya memanjat pokok bukan? Ini tidak adil.

Cerita saya

Alhamdulillah, saya bolehlah dikelompokkan dalam kalangan yang ber'nasib baik'. Kiranya, asal sahaja ada Anugerah Cemerlang, saya takkan ketinggalan, baik sekolah menengah mahupun rendah. Ke'nasib-baik'kan saya ini mendorong saya untuk memandang rendah, menjauhi mereka yang tidak se'aliran' dengan saya. Tidak, bukanlah saya mendiskriminasi orang lain kerana mereka tidak dapat hadiah, cuma saya masih ingat, sewaktu sekolah rendah saya akan semacam takut bergaul dengan rakan-rakan di kelas pemulihan.

Kerana di sekolah rendah, ketinggalan dalam pelajaran itu sering dikaitkan dengan kenakalan murid-murid.  Walhal, kesnya tidak semua begitu!

Apabila adik saya sendiri yang berada di kelas pemulihan, saya mengerti, dan memahami. Bahawa bukan semua manusia dijadikan setara dari segi intelektual dan potensinya. 

Pendidikan

Alhamdulillah, ibu dan ayah saya terbuka mengenai perkara ini. Mereka tidak menafikan kelemahan yang menimpa adik-adik saya dan sering menyokong mereka. Cuma terkadang, seperti biasa kita keliru antara pencapaian dan prestasi. Ramai yang memandang output dan terlupa memandang proses, sedangkan Allah itu sering menilai proses kerana output itu tertakluk dalam budi rahmat dan rahim-Nya.

Membanding-bandingkan anak, sebenarnya bukanlah satu tindakan bijak. Ia boleh dijadikan motivasi, tetapi selalunya ia hanya mencederakan serta meratah keyakinan anak yang kurang ber"nasib baik". Kadang-kadang saya terlepas juga apabila hendak memberikan motivasi kepada adik-adik saya yang lain yang malas belajar (baca: bukan kerana keterbatasan). Dan ditakuti pula akhirnya anak-anak hanya akan pasrah kepada realiti dan terus membiarkan diri mereka larut dalam kegagalan.

Benarlah pendidikan itu, baik anda ibu, ayah mahupun guru, malah abang atau kakak; jika anda senior ataupun naqib usrah, kita perlu insaf bahawa pendidikan bukan sahaja ialah menyampaikan dan memastikan mereka mampu menerima dan mengolah input yang diberi, tetapi juga memahami mereka.

Anak-anak seharusnya, baik mempunyai masalah atau tidak, dicungkil potensinya. Dan paling utama, diberikan pemahaman agama yang baik. Bahawa nilaian Allah itu yang utama, dan Allah tidak melihat kepada pakaian, rupa mahupun kepandaian. Tetapi hati. Mereka perlu diberi faham bahawa kelebihan yang ada perlu dimanfaatkan bersama bukan satu agregat untuk memandang hina mereka yang lain. 

Bagi saya, pendidikan seharusnya bersifat dua hala. Si pendidik harus sedia untuk memahami dan mencungkil potensi, manakala si dididik itu harus sedia menerima dan mengaplikasi. Lihat sahajalah Rasulullah SAW mendidik para sahabat, tidak sampai seratus tahun Islam sudah tersebar ke seluruh pelusuk arab - dan dalam tempoh kurang lima ratus tahun, Islam sudah menyentuh hampir 2/3 muka bumi! 

Soalnya...

Balik semual ke tajuk asal, disleksia. Kenapa saya menulis mengenai perkara ini sedangkan saya masih jauh lagi untuk mempunyai anak, apatah lagi menjadi suami pun belum? 

Suka hati sayalah, blog saya!

Haha, tidak. Sebenarnya saya tersentuh - dan insaf - apabila menonton cerita di atas. Selaku abang sulung tidak banyak yang saya buat untuk membantu ibu dan ayah saya mengurus adik-adik. Ya, kerana saya masih anak - tetapi itu bukan alasan. Bak kata kawan saya Encik Haniff pengail di Tepian Muara (saya tak pasti ini dicedok atau ideanya) "anak sulung itu mencorak"

Pihak LGBT, mereka boleh bersuara untuk hak mereka. Boleh panggil Elton John.

Bagaimana pula untuk mereka yang kurang bernasib baik ini? Anak-anak Sindrom Down, Disleksia dan lain-lain masalah mental dan pembelajaran, bagaimanakan nasib mereka? Bersuara untuk kehendak mereka pun sudah menjadi satu beban untuk mereka, apatah lagi hendak bersuara demi hak mereka. Memang mereka akan menerima taraf OKU dan menerima duit bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat - tetapikah adakah potensi yang mereka ada dibazirkan?

Cukupkah silibus yang kita ada sekarang untuk memastikan pendidikan yang para murid terima mampu menyediakan mereka untuk masa depan mereka?

Pendidikan bukan sekadar ini [kredit]
Apatah lagi dalam sistem pendidikan yang sempit dan menjulang nilaian gred lebih daripada nilaian ilmu itu sendiri - mampukah kita menghasilkan genius-genius hebat seperti Albert Einstein, Thomas Alva Edison dan Picasso yang masig-masing mempunyai masalah pembelajaran awalnya tetapi berjaya membolosi sistem dan menyerlahkan kehebatan mereka?

Setiap anak itu, merupakan bintang di bumi - dan terpulang kepada kita untuk memandang sinar mereka dengan penuh harapan atau hanya silau tak berpunca. Mereka perlu dibentuk menjadi bintang gah membentuk buruj yang bermanfaat buat sekalian manusia supaya tidak terasing menyepi sebagai bintang malap tak bernama.

Siapapun anda, anda mampu mengubahnya. 

Ya Allah bantulah kami menelusuri jalan ini.

Saturday, November 12, 2011

Tolong, 15 saat sahaja!

Saya berkesempatan dahulu (eh tak lah lama sangat) tapi minggu lepas untuk menghadiri program. Pada asalnya berat sangat hati nak pergi sebab kena bayar dan duit pula tiada dan ada pula lagi dua ujian yang bakal menanti tertawa kejam melihatku terkontang-kanting belajar.

Tetapi setelah dipaksa siap dengan umpan yang ada orang nak bayarkan, saya pun pergilah.

Program ini namanya Change Begins with Choice 2.0, bukan, tiada kaitan dengan Bersih 2.0 atapun USB 2.0. Ia merupakan sebuah program anjuran MasterPIES dengan kelolaan bersama ikhwah (saudara-saudara) US yang diketuai oleh Bro Hazrool yang Handsomez. Sebenarnya banyak yang saya dapat, tapi saya cerita apa yang saya sudah amalkanlah, nanti jadi don't walk the talk pula.

Semasa program, kami diberi kesempatan untuk meluahkan isi hati kami selaku pelajar tajaan. Cheh, bukan sebab elaun tak cukup, tetapi kami tiada kebebasan untuk memilih apa yang sebenarnya kami mahu. Maklumlah sebelum dapat tajaan kami harus memilih - dan hanya berdasarkan keputusan SPM yang gempak - eh, alhamdulillah - kami memilih apa yang kami rasa kami patut ambil.

Tetapi apa yang kami rasa patut ambil tidak sama dengan apa yang kami mahu. Jadi satu sesi kami dalam program itu didedikasikan dengan "Kalau anda boleh tukar major apa yang anda mahu ambil sebenarnya tanpa perlu merisaukan mengenai apa-apa baik wang, tajaan, mahupun ibu bapa"

Jadi memandangkan kami rata-ratanya budak sains dan sains aktuari, masing-masing ada cita-cita yang unik lagi tersendiri. Nak ambil sains sosial, kajian keluarga, nak melukis komik dan sebagainya.

Penceramah kami pada hari itu sangat tersendiri. Brother Kamran Pasha, seorang penulis skrip, novelis, dan penerbit di Hollywood (ya, anda tak salah baca) yang juga memegang ijazah dalam bidang Theologi, Undang-undang dan MBA dari Princeton. Wah, kenapa hebat sangat? Sebab dia memilih untuk mengikut saya quote "What Allah created you for". 


Antara drama bersiri US yang dikarang oleh Kamran Pasha ialah Sleeper Cell, sedutannya di bawah.


p/s: Cerita dia taklah 100% islamik, ada juga adegan yang "tak bersih". Faham maksud saya?  Tetapi mesej yang disampaikan itu islamiklah. 


Ok, ini baru muqaddimah bila nak masuk entri yang berkaitan dengan tajuk? Ha, maafkan saya. Saya akan cerita sikit.

Yang pertama, anda ada impian? Tetapi jalan yang anda ambil membuatkan anda semakin jauh dengan impian anda?

Jangan menyerah kalah! Jika impian anda membuatkan anda menyumbang kepada ummah, dalam keadaan yang unik, seperti yang Kamran Pasha lakukan, anda masih boleh merancang untuknya.

Antara langkah mudah yang Kamran ajarkan kepada kami ialah prinsip 15 saat yang diambilnya daripada 15 second Principles oleh Al Secunda

Saya tak pernah baca, jadi tak boleh cerita banyak. Tetapi bak kata Kamran luangkan masa hanya 15 saat untuk anda lakukan apa yang anda rasa takut/malas nak lakukan, kalau selepas 15 saat anda masih lagi tak merasa "dzuq"-nya, jadi berhentilah. Sambung lain kali.

Ha, macam mana? Katakan anda mahu menulis novel tetapi anda takut/malas nak memulakan. Hanya luangkan masa 15 saat di depan Microsoft Word dan mulalah menaip.

Kalau anda mahu jadi Hafiz al-Quran tetapi tak dapat peluangnya, maka luangkanlah 15 saat untuk anda memulakannya.

Kalau anda mahu belajar pun, dan rasa malas... pun ingat... berapa saat?

Ya. 15 saat :D

Kalau anda minat melakar dan berfesyen, maka luangkanlah masa 15 saat untuk melatih bakat anda. Serius, kita perlukan lebih ramai muslim yang faham agenda dan risalah sebalik fesyen islamik, bukan setakat hanta tahu melabel islamik hanya dengan menutup rambut (saya cadangkan buku Manikam Kalbu karya Faisal Tehrani untuk anda hadam asas falsafah fesyen islam)

Malah, bukan setakat impian terpendam. Kalau hendak beramal pun macam tu juga. Nampak al-Quran cantik tersusun atas meja, luangkanlah masa 15 saat. Bacalah walau seayat, kemudian tadabbur sikit. Besar ganjaran. Satu huruf 10 pahala Allah bagi. Mulakanlah dengan 15 saat.

Kita sering takut untuk berbuat baik kerana kita sering mendapat gambaran bahawa kita akan jadi tak konsisten, tewas dengan cabaran dan sebagainya. Memang, anda patut begin with the end in mind - tetapi seorang muslim, "the end" yang kita cari sepatutnya bukanlah perjalanan kerana kesusahan dan kesenangan itu ialah proses. Jadi apakah "the end" yang dimaksudkan?

Jangan fokus pada proses. Fokus pada sasaran!
[kredit]
Kita sebut hari-hari dalam niat kita - lillahi taala. Itulah "the end" agung umat islam, melangkaui batas dunia material yang kita kenal - goal kita. Keredhaan Allah, pahala-Nya dan syurga-Nya. Itu yang kita fokuskan. sasaran kita. Tetapi salah kita kerana asyik fokus kepada fokus.

Kita perlu ingat, bahawa setiap yang baik itu datang daripada Allah, maka apabila anda menulis novel seperti kata Kamran Pasha, dia hanya menjadi asbab untuk ilham Allah datang kepadanya. Katanya 95% daripada novel yang ditulis dia tidak ingat pun langsung bahawa dia yang menulisnya. Oleh itu, 15 saat yang pertama anda hanya perlu fokus dan membiarkan sub-conscious mind  anda untuk ambil alih. Wah nampak kompleks bukan? Tetapi tidak, sebenarnya kita hanya perlu memulakan.

Juga, jika anda berpeluang untuk kembangkan lagi apa yang anda mahu, maka tambahlah ilmu anda dalam bidang-bidang berkaitan. Ada banyak cara, boleh baca buku, atau ambil kelas jika universiti anda tawarkan. InsyAllah apa yang anda mahu itu pasti akan datang.

Tetapi, jalannya tidak pernah mudah. Hatta nabi Muhammad SAW pun perlu sengsara untuk menyebarluaskan agama Allah ini, apatah lagi kita. Oleh itu, kita perlu beringat, bahawa setiap kali dalam kesusahan dalam pilihan yang kita ambil serahkan urusan kita pada Allah. Dia yang meletakkan kita dalam kesusahan, dan pasti dia juga yang akan keluarkan. Percayalah kesabaran dalam ujian itu sangat besar di sisi   Allah.

Jadi bagaimana? 15 saat sahaja.


Ambil jam randik anda dan bermulalah!

Friday, November 4, 2011

Aidil Adha Tiba.

Kita lihat si kecil yang besar hikmahnya,
menduga siapakah si pencipta dirinya,
katanya pada bintang,"Tuhanku bukanlah yang hilang,"
katanya pada bulan, "Aku benci pada yang terbenam,"
Dilihatnya matahari, penuh kuasa memancar,
tetapi tenggelam apabila malam larut,
Putusnya, "Aku bersaksi akan Tuhan yang mencipta
Langit, bumi dan seisinya"
Jiwa kecil sudah mengenali makrifah,
lantas dipilih menatang Khalilullah.

Ayahnya sendiri petukang berhala,
tetap teguh pendiriannya menjulang kebenaran,
Muslihat dirancang satu titik penyedaran,
"Lihatlah yang berhala besar,
Kapak ada padanya, maka dialah pemusnah
berhala"

Kaumnya tenggelam dalam kebodohan
dan dalam hanyut kebodohan
Hukuman dijatuhkan
Dicampaknya ke dalam api marak
Tapi sungguh urusan itu milik Allah
Api menyejuk menenangkan kekasih-Nya.

Tidak kurang hebatnya,
AlQuran perkenalkan ketokohan anaknya
Mimpi ayahnya dibenarkan
Dia rela dikorbankan

Sungguh Tuhan itu Maha Pengasih
Jua Maha Penyayang
Jibril mampir memberi kibas
Maka si anak dilepaskan

Iman dikuatkan
Kesabaran ditampakkan

Benarlah, dari keduanya
Hadir insan agung penyeri alam
Muhammad Shallahu 'alaihi wasalam
wa ali Muhammad
Kama barakta 'ala Ibrahim
wa ala 'ali ibrahim


Qurban asalnya Qa-ra-ba
Ertinya dekat dan mendekat
Kita berkorban untuk mendekat
dan berdamping dengan Zat

Pabila teruji, Ismail dan Ibrahim
memilih untuk berkorban
lalu jarak terkurang
antara mereka dengan Tuhan


Kisah dua insan
Jadi pedoman suguhan Jiwa
Eid Al adha jadi sambutan
Ibrahim dan Ismail
Alahuma as-Salam

Yang satu menentang dalam kejahilan
Agar kebenaran tertegak tanpa kompromi
Yang satu membenarkan dalam keimanan
Perintah tuhan tanpa kompromi

Sungguh benar itu dua Nabi
dan kita hanya insan biasa.
tetapi ingatlah kita tidak dicampak
ke api yang menjulang
Mahupun ayah mendekat dengan mimpi
mahu dikorban disembelih

Perjuangan kita pada islam
tiada berhala untuk kita roboh
tiada mimpi ayah kita terpatuh
hanya wahyu Tuhan Maha Agung
dan cetusan peribadi Contoh Ulung

Nah, aidil adha tiba
Sediakah mengulang ibrah
Pada kuatnya Ibrahim
dan tegarnya Ismail?


Thursday, November 3, 2011

Hidup Seperti Musafir

Saya bukanlah orang senang. Dahulu apabila mengharap duit ibu dan ayah, kadang-kadang dapat dan kadang-kadang tidak. Alhamdulillah itupun dah cukup bersyukur dah, dikurniakan ibu dan ayah yang tahu menghargai hasil usaha anak-anaknya.

Bukan mudah mahu cari duit. Saya lihat ayah sebagai sole breadwinner, kerja overtime, buat kapal VIP dan buat perniagaan bersama-sama kawan-kawannya. Moga Allah permudahkan dan berkati hasil kerja ayah.

Kini masuk zaman tajaan. Alhamdulillah, limpahan kewangan. Ibu dan ayah juga merasa terpanggil untuk memberikan duit kerana menurut mereka, ini memang tanggungjawab mereka. Apatah lagi sewaktu duit habis.

Macam mana boleh habis? Ha, ini yang saya nak kritik diri saya.

Dahulu teringin juga mahu rasa itu dan ini, makan itu dan ini tetapi selalunya tidak dapat. Dan apabila dapat duit biasiswa, apa lagi, berbelanjalah untuk menunaikan hasrat terpendam setelah sekian lama. Cheh. Walaupun hakikatnya duit saya tidaklah banyak yang disalurkan ke arah itu, tetapi tuntutan seperti duit tambang setiap kali berprogram, dan makan minum, dan beli buku-buku yang lain saya lupa nak ambil kira. Jadinya, selalu akhir bulan sebelum masuk elaun baru, ibu dan ayah yang kena top upkan.

Di situlah pembaziran berlaku - untuk benda-benda yang tiada kaitan dengan tarbiyyah dan perjuangan. Saya jadi ber"nafsu" pula untuk beli barang-barang yang berjenama sedangkan ada lagi yang masih berjenama, dan berkualiti tetapi lebih murah. Apatah lagi di bumi Pakcik Sam ini, semuanya nak direbutkan. Beli barang online lagi. Mudah, ada kad debit.

Tambah-tambah lagi, saya tak perlu simpan duit untuk balik, memandakan ada keistimewaan daripada ayah sebagai pekerja MAS. Maka membuak-buaklah nafsu lagi.

Baru-baru ini, saya mahu kumpul duit pula untuk beli laptop "Alienware" - dalam $1500. Sebenarnya itu sangat mahal, tetapi entah kenapa saya menyimpan azam untuk itu pula. Sedangkan tak perlu - langsung tak perlu.

Sehinggalah saya dapat satu nasihat yang mahal daripada akhi saya, Abang Nadir al-Nuri. Menasihati saya akan peri pentingnya zuhud.


"Oh,that IS a pity.sini alhamdulillah,i just spend money on food and rent.and topup.the teachers teach us zuhud.ada sorang ustaz tak makan daging lembu,just because it's expensive compared to chicken etc.he says,why should he spend more on something when he can substitute it for something cheaper,when in the end it turns out to be the same?he even stops himself from buying a watch because he says he has his hp clock.

I guess we could apply snippets of that in our lives.what we have,or want,is measured by how much it paves a way to jannah in the few years we have to live.when we buy more than we need,in terms of value or price,logically it would bring us farther from jannah.kot?

Did not rasulullah s.a.w sleep on a straw mat that left marks on his bed,and fast when there was no food on the table,although he could have led a better life.maybe just buy a thin quilt,or make sure there was at least something to eat everyday?

Hadis nabi sebut,hiduplah di dunia seperti musafir lalu di persinggahan.what a musafir would bring in a journey is sufficient for us on the way to our final destination.we don't buy and bring everything in a journey,for sure it will become a burden.

Subhanallah.wa astaghfirullah.i've been preaching.forgive me for saying things that i myself suffer trying to do.allah yaftah alaina,ya akhi qalbi." - diedit sedikit dari segi ejaan.


Ya. Zuhud bukanlah bermakna mengabaikan langsung kehidupan dunia, tetapi mengambil sekadar perlu. Dan bukanlah bermakna, hanya di waktu kesusahan baru hendak mengamalkan zuhud - tetapi di waktu senang juga kita berpada-pada - barulah mahal di sisi Allah.

Ini saya berpesan kepada diri sendiri terutamanya. Hendak mengamalkan zuhud ala-ala para sahabat dan kekasih-kekasih Allah mungkin sangat-sangat di luar batas kemampuan saya. Tetapi, perlu berpada-padalah agar duit yang disumbangkan itu kelak boleh menjadi saksi amal kebaikan kita di hadapan Allah kelak. InsyaAllah.

InsyaAllah, kalau berkemampuan, dengan duit biasiswa ini, dan campur duit bekerja di US, saya mahu belanja ibu dan ayah buat umrah. Selalu ibu dan ayah ada sahaja tiket percuma, tetapi dari segi kemampuan untuk berbelanja di sana sering tidak ada - memikirkan yuran persekolahan dan lain-lain keperluan untuk kami adik beradik.

Jadi, kita tunggulah. Moga Allah permudahkan.

Oh ye, nak murah rezeki, kena banyak memberi, dan memberi dan bersyukur :) Tabung Palestine, tabung Somalia, dan banyak lagi tabung. InsyaAllah, mari sama-sama menderma :D

Tuesday, November 1, 2011

Tahniah, Palestin!

Alhamdulillah. 31 Oktober 2011, Palestin telah berjaya diterima masuk sebagai ahli kepada UNESCO, sebuah pertubuhan dari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang memberi fokus kepada Pendidikan, Sains dan Kebudayaan.

Menurut jurucakap Palestinian National Authority, Ghassan Al-Khatib, mereka akan melakukan tindakan praktikal supaya isu Palestin ini berjaya diselesaikan kelak dan memulangkan hak rakyat Palestin. 

Penerimaan keahlian Palestin dalam UNESCO sebenarnya tidak langsung menyelesaikan masalah sempadan Israel-Palestin. Tetapi ini akan menjadi batu loncatan untuk Palestin diterima masuk oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. UNESCO merupakan sebuah agensi PBB yang menumpukan kepada pendidikan, sains dan kebudayaan - dengan keahlian yang diterima hak pendidikan rakyat Palestin akan dipastikan oleh UNESCO, begitu juga dengan beberapa tempat bersejaarah, yang dirampas oleh Israel tanpa hak. Tempat kelahiran Nabi Ibrahim di Hebron, dan tempat kelahiran Nabi Isa di Betlehem, telah dirampas oleh Israel, malah beberapa tempat bersejarah Islam juga turut dirampas dan ditukarkan menjadi tempat yahudiu pula. Tak patut, tak patut

Jadi apakah reaksi Israel dan proksinya Amerika Syarikat? Sudah tentu mereka mengungi tidak. Dewan malah diselubungi gelak tawa apabila wakil Israel memberikan jawapan "NO" - kerana mustahil Israel akan bersetuju. Setiap kali disebut undian "YES" dewan akn bertepuk gemuruh memberi sokongan kepada Palestin. 

US, Israel, Jerman, Kanada, Holland bersama-sama 9 negara lain mengatakan tidak (voted "NO") dan 107 negara lain termasuk China, Brazil, Afrika Selatan, dan Perancis mengatakan YES untuk Palestin. British dan Itali pula menolak untuk mengundi.



Lebih teruk lagi, "Abang Long " Israel, Negara Encik Sam, berjanji seia sekata akan memutuskan sumbangan kepada UNESCO. Tindakan ini sedikit sebanyak merugikan UNESCO kerana 22% daripada dana UNESCO disumbang oleh Washington dengan jumlah yang bernilai $80 Juta. Walau bagaimanapun, UNESCO pernah sahaja berdiri sendiri tanpa bantuan US kerana pada zaman Ronald Reagan bantuan ini diberhentian dan hanyalah pada zaman G.W.Bush (anak dia, bukan ayah dia) sumbangan ini diteruskan , jadi UNESCO akan utuh berdiri, insyaAllah. Alasan US untuk pemotongan ini ialah ia akan mengganggu gugat usaha damai Palestin-Israel yang bagi US hanya akan dicapai dengan pertemuan dua hala Israel dan Palestin. Sudah-sudahlah US, semua orang tahu pertemuan yang hanya akan ada ialah bedilan bom Israel mengenai rakyat Palestin.

Ini ada video bagaimana kelam kabutnya wakil US apabila mengumumkan pemotongan dana tersebut. Apabila seorang wartawan bertanyakan soalan-soalan panas, menggelupur minah tu nak jawab. Hah, nak buat macam mana kan? Dia nak sangat menegakkan benang yang basah, Sila lihat.


Ha, dah tonton? Kan saya udah bilangin, kelam kabut perempuan itu menjawab soalan-soalan bertubi-tubi daripada wartawan smart gila ini


Israel macam biasalah, lagaknya takut dengan bayang-bayang sendiri mengungkapkan peristiwa bersejarah ini sebagai "Tragedi". Hoi, yang kau bunuh-bunuh orang Palestin itu apa pula? Usaha damai? Memandangkan kita memang tahu persepsi Israel terhadap kekejaman sangat pelik dan ngok ngek, marilah kita abaikan.

Sekali lagi, tahniah Palestin! 

Dan pesanan untuk umat islam yang lain - Please, please, please. Sumbanglah yang termampu untuk membantu saudara-saudara kita di Palestin. Doa boleh, duit boleh, boikot pun boleh. Kita tak mahu bukan diri kita terkontang-kanting  jawab soalan Allah kelak apabila rakyat Palestin menuntut hak mereka sebagai saudara seislam di hadapan Allah kelak? Mari, mari, do our part.

Ayuh, insyaAllah 


Monday, October 31, 2011

Episod Baru

Maka bermulalah episod baru.

Hehe.

Kenapa buat blog baru? Konon blog lama hebat sangat? Atau blog lama jadi suram? Atau....

Sebenarnya tiada sebab yang spesifik. Eh, ada sebenarnya tapi bukanlah sebab blog ke apa. Saya cuma mahu cari jalan untuk mengekspresikan perasaan saya yang mula berkecamuk dalam jiwa - OK, ini pun tidak.

Sebenarnya saya buat blog baru supaya saya boleh tulis apa yang saya suka. Haha. Dan berharap agar Allah suka juga.

Saya mahu menulis sebab saya suka menulis walaupun tak pandai sangat menulis. Kadang-kadang ada buah fikiran yang mahu dikongsikan tetapi rasa seperti tidak seronok berkongsi di blog sebab tidak mengenai sasaran pembaca. Walaupun kononlah ada orang yang baca tetapi kadang-kadang entri itu mungkin mahu dirahsiakan daripada golongan tertentu (contoh: berkaitan FCR, bukan perasaan) tapi perlu di"sugar-coat"kan. Tak best la kan.

Maka inilah episod baru saya. Kredit buat @hanisah yang mengilhamkan nama ini suatu masa dahulu kala.

insyaAllah :)

Saturday, October 22, 2011

Adiwira!

Saya suka tonton cerita yang ada unsur-unsur superhero.

Superhero adaptasi komik, novel, ataupun memang animasi seperti Aang dalam Avatar, atau Chuck dalam Chuck Series ataupun dalam Star Wars. Selepas saya habis tonton, mesti ada rasa semangat semacam - dan nak jadi super-kool macam mereka - nak ada kuasa, nak tolog orang susah ketika dalam kecemasan... swoosh saya datang membantu.

Kalau ada yang menonton Harry Potter VII The Deathly Hallows Part II, saya teringat babak di mana Harry Potter disambut selepas dia lama menghilang. Dia seolah-olah menjadi messiah untuk puak-puak Hogwarts yang bersembunyi sambil merancang-rancang melawan Death Eaters yang telah merampas Hogwarts.

saya letak gambar ini sebab saya rasa rambut
saya akan jadi begini /:p
[kredit]

Ha, semua nak jadi Harry Potter, nak jadi Aang, nak jadi Chuck, nak jadi Obi Wan Kenobi atau Yoda macam dalam Star Wars. Masalahnya, anda tak boleh! Bukan sebab kita tiada tongkat ajaib atau parut berbentuk kilat. Bukan juga sebab kita tak hidup di Hogwarts belajar ilmu sihir selepas itu boleh jadi Auror nak lawan orang-orang jahat. Bukan juga sebab kita tiada intersect dalam kepala (kalau lah intersect ini boleh letak Al-Quran, dah lama saya akan volunteer jadi intersect. Haha, merepek). Bukan juga sebab kita tak mampu lagi nak bina lightsaber, ataupun...

OK, benda-benda di atas semuanya merepek sahaja sebab memang itupun sebabnya kita tak boleh jadi hero-hero khayalan tajaan barat ini. Kita dilemahkan dari segi pemikiran bahawa itu mengubah sesuatu atau untuk bergerak dengan misi dan visi kita kena jadi hebat, ada kuasa power gitu! Betul ke?

Baiklah, mungkin anda bukan Harry Potter. Tetapi mungkin sahaja anda boleh jadi Dumbledore atau mungkin anda boleh jadi Neville Longbottom. Atau mungkin anda ialah budak yang tak pernah disebutkan namanya oleh JK Rowling, hanyalah budak Hogwart yang naik tangga berselisih dengan Harry Potter tetapi turut melawan Death Eaters.

Tak kisahlah siapa kita sebenarnya kita ialah superhero - kalau kena caranya. 

Lihatlah dunia, lihatlah kepincangannya. Apakah peranan kita? Sebagai seorang muslim, kita mengucap kalimah syahadah, menunaikan solat lima waktu, berpuasa, membayar zakat dan lain-lain rukun islam dan rukun iman macam mana yang kita hafal sewaktu sekolah rendah. Adakah terhad di situ?

Belum. Belum cukup lagi, mari jadi super muslim. Tak payah nak terima cincin dan lantern macam dalam Green Lantern - cukuplah buat apa?

Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). Dan kalaulah Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka: orang-orang yang fasik (3:110)
[kredit]

Hah. Ini hebat Allah yang nak bagi. Allah pilih dalam kalangan manusia , umat Muhammad untuk jadi yang terbaik, untuk jadi yang superhero - tetapi dengan dua syarat utama mana-mana superhero kena buat : Berbuat perkara baik atau bahasa orang alimnya amal makruf dan mencegah perkara yang salah atau nahi munkar.

Tetapi ada lagi satu bonus yang hero-hero khayalan tak buat tetapi Allah bagi sebagai satu syarat untuk jadi super muslim - beriman kepada Allah. Yang super duper ultra ultimate super lagi Hero sudah tentulah junjungan kita Nabi Muhammad SAW yang kita tiru dan ikut.

Senjata kita? Doalah. Tetapi janganlah sebab ini Nabi Muhammad sabdakan, kita pun ambil mudah semua perkara. Bila tentera Israel dah boleh hasilkan macam-macam senjata, teknologi militari yang hebat kita pun berpeluk tubuh, "Takpe, umat Islam ada doa sebagai senjata". 

Sebab itu super-super hero yang ada ini perlu bijak merancang, yang pandai. Tetapi tak semualah boleh jadi Harry Potter nak bunuh Voldemort, perlu ada tokoh seperti Prof Dumbledore dan Prof McGonagall untuk memastikan perangcangan rapi terlaksana. Malah, spy seperti Prof. Snape pun perlu. Tetapi motivasi kita harus sama - iaitu kerana Allah. 

Tetapi bukan semua manusia dilahirkan dengan potensi yang sama. Benar. Sebab itu, jika kita hanya mampu menjadi budak yang asalnya menggigil di tepi tangga Hogwart tetapi turut turun melawan pun sudah cukup baik. Apa syaratnya tadi? Menyuruh kepada kebaikan, mencegah daripada perkara buruk, dan beriman kepada Allah. Penuhilah syarat-syarat ini - maka bersuperherolah kita.

Terkadang kita mengeluh kerana kita tak sehebat orang lain, dan itu membuatkan kita malas berusaha. Ah, persetankan semua itu. Cuba ingat kisah burung pipit. Saya tak tahu bagaimana jalan periwayatannya tetapi ia memberi iktibar kepada kita bagaimana seekor burung pipit yang kecil berusaha untuk terbang berulang alik mendekati api marak yang membakar tubuh Nabi Allah Ibrahim AS. Perbuatan burung itu ditegur oleh burung yang lebih besar, "Haramjadah apalah yang kausibukkan, aku yang besar ini pun tidak mampu berbuat apa-apa, apatah lagi engkau."

Kalau kita yang tahu kisah Nabi Ibrahim inipun kita tahu yang Allah memerintahkan api untuk menjadi sejuk. Jadi memang perbuatan burung pipit itu sia-sia. Hampeh, habuk pun tarak.

Tetapi tidak di sisi Allah. Apa jawapan burung pipit tadi? "Aku tahu usahaku mungkin sia-sia, tetapi sekurang-kurangnya apabila Allah bertanyakan kepadaku kelak apa yang aku perbuat sewaktu Nabi Ibrahim dibakar, aku boleh menjawab kepadanya,"

Oleh itu, kita fikirkan, mungkin usaha kita untuk agama Allah tidak terlihatpun sinarnya walau sekelumit di zaman kita - tetapi kita wajib yakin dengan janji Allah - maka kita akan tahu walaupun bukanlah di tangan kita Islam itu tertegak, tetapi usaha yang kita buat pasti akan dinilai di sisi Allah kelak.

(Nota samping: Walaupun usaha boikot McD atau barangan Israel memang nampak seperti tidak membantu perjuangan saudara seakidah kita di Palestin, tetapi pasti Allah akan kira nilainya , insyaAllah.)

Jadi, bagaimana? Mahu sahut cabaran Allah untuk jadi superHamba-Nya dan menyertai perjuangan ini?

"With Greater Power, comes greater responsibility" (pakcik Peter Parker a.k.a Spiderman)

Tuesday, October 11, 2011

Fitnah Sains

"Manusia daripada beruk? Bukan itu sahaja, malah teori Darwin menunjukkan bahawa manusia itu daripada ikan - dan jauh lebih ke belakang, daripada satu sel singular," Pensyarah Psikologi saya di INTI mengatur bicaranya dalam kelas.

Pisang mempunyai struktur DNA yang 90% hampir sama dengan manusia, jadi adakah kita daripada pisang juga?


Beliau - dan ramai lagi percaya bahawa Sains telah membawa kita ke satu tahap yang baru, Yang kita tak perlukan panduan daripada mana-mana skriptur. Yang kita hebat sangat sehingga mampu memahami minda Tuhan - seperti yang dilontarkan oleh Stephen Hawking.

Sains jadi satu kayu ukur baharu. Homoseksual jadi benar kerana menurut sains, mamalia hanya mengawan dengan berlainan jantina pada musim mengawan sahaja. Pada waktu lain, mereka main sambar sahaja.Jadilah homoseksualiti sebagai natural selection, dan dibenarkan kerana sains membuktikan ia sebahagian daripada alam. Faktor genetik yang tidak konklusif turut diheret sama untuk membenarkan homseksualiti. Apakah kayu ukurnya? Sains.

Saya pernah duduk mendengar perdebatan antara seorang pendakyah kristian di Universiti saya sekarang bersama dua orang anak muda yang satu, mengaku tiada Tuhan, aktivis dakwah/dakyah ialah satu pencabulan terhadap privasi dan yang lain mengaku bahawa ada Tuhan tetapi aktiviti dakwah/dakyah ialah sesuatu yang mengganggu. Mereka menulis di atas kertas kajang, "Yes, I am going to Hell."

Perdebatan itu lama berlaku, dan saya perhatikan - sains jadi kayu ukurnya. Kenapa ia benar? Sebab sains kata begitu. Kenapa ia salah? Kerana sains kata begitu. Segala-galanya dipatahkan dengan sains. 

Sains, sains, sains.

Saya tidak mahu berkomentar terhadap agama lain, fokus saya di sini cuma Islam. Dalam Islam, kita dikurniakan Al-Quran sebagai panduan. Di dalam Al-Quran yang tinggi mutu bahasanya Allah selitkan dengan fakta-fakta yang menakjubkan mengenai Al-Quran. Walau bagaimana pun Al-Quran bukanlah buku sains yang mutlak yang menceritakan secara terperinci seperti apa yang berlaku dalam kitaran Karbon (carbon cycle) atau bagaimana hendak mengira darjah eliptikal planet Zuhal. Cukuplah Allah menyelitkan ilmu-ilmu yang kita perlu kaji, dan apabila kita mengetahui kebenaran Al-Quran dan keselariannya dengan ilmu dan kajian kita yang menggunakan teknologi lengkap, kita tenggelam dalam kekaguman.

Mustahil seorang lelaki dari lembah tandus Arabia 1400 tahun lampau mampu menulis karangan dengan fakta-fakta sains seperti embriologi (rujuk 23:14); Teori Letupan Besar the Big Bang Theory (rujuk Al-anbiyaa' 21:30); dan bermacam-macam lagi fakta yang ada.


Fakta-fakta mengenai alam ini diolah oleh pencipta alam itu sendiri, Allah SWT. Oleh kerana ini, ia membuktikan bahawa Al-Quran itu sendiri daripada Allah.

Prof. Zaglul An-Najari, seorang pakar kaji bumi Mesir, dalam bual bicaranya Cahaya atas Cahaya (yang dibukukan kemudiannya) ada mengatakan bahawa di zaman Nabi Isa AS, Allah mengurniakan kebolehan merawat sopak dan buta sebagai satu bukti bahawa Isa AS itu utusan Allah. Maka selepas kewafatan Nabi Muhammad SAW, kita tidak dapat melihat mukjizat secara langsung daripada Muhammad SAW, oleh itu Al-Quran diwahyukan sebagai satu mukjizat kebenaran Allah. Bahasanya sendiri terlalu agung untuk ditiru oleh mana-mana penyair-penyair terkemuka arab zaman itu. Dan kini, fakta-fakta sains dalam Al-Quran mendamping masyarakat moden sebagai satu faktor mukjizat - untuk menambah keyakinan kita terhadap Allah. 

Benarlah, Al-Quran itu buku petanda (book of Signs) yang alam ini menjadi saksinya, dan hanya minda yang sihat dan hati yang lentur dengan hidayah mampu menafsirnya.

Matahari juga berputar pada paksi dan bergerak dalam orbitnya
Rujuk Al-Quran 21:30
Sains hanya alat yang membantu kita untuk membuktikan kebenaran al-Quran. Bagaimana jika ada kenyataan Al-Quran yang bertentangan dengan sains?

Kita harus jelas, bahawa sebagai seorang muslim, kita harus menerima Al-Quran dan menganggapnya sebagai 100% benar tanpa  sebarang kontradiksi dan kekurangan.

Oleh itu, jika ada kekurangan kita harus beriman bahawa dengan pemahaman dan teknologi yang kita ada, kita masih belum mampu untuk memahaminya. Sebagai contoh dalam Al-Quran yang mengatakan bahawa seluruh alam bertasbih kepada Allah - dalam cara apa? Sains tidak dapat membuktikannya lagi. Adakah ini bermakna Al-Quran itu salah?

Tidak sama sekali! Sains ialah satu ilmu dinamik yang sekian hari ada sahaja perkembangan dan pembaharuan terhadapnya.

Dahulu tiada siapa menyangka yang kerak bumi bergerak, sehingga apabila Alfred Wagner mengemukakan teori Hanyutan Benua (Continental Drift) sekian komuniti geosaintis waktu itu menggelakkannya. Tetapi beberapa tahun selepas kematian Alfred Wagner, perkara itu terbukti benar (Al-Quran juga telah mengisyaratkannya 1350 tahun awal, rujuk surah At-Tariq, 86 : 11-12)


Kita harus ingat bahawa sains hanyalah alat yang membantu untuk menerangkan. Ia bukanlah perkara mutlak kerana yang mengkajinya ialah manusia itu sendiri. Dahulu Albert Einstein pun menyangka bahawa alam semesta ini statik sehingga terbukti melalui kiraan sinaran radioaktif bahawa alam ini berkembang.

Sains hanya alat, bukan matlamat. Sains membantu kita percaya, bukan sebab untuk kita percaya. 

Tetapi, salahkan untuk belajar sains untuk menyampaikan kebenaran Al-Quran? Ayuh kita contohi kisah Nabi Allah Ibrahim AS,

Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim (merayu dengan) berkata: "Wahai Tuhanku! Perlihatkanlah kepadaku bagaimana Engkau menghidupkan makhluk-makhluk yang mati?" Allah berfirman: "Adakah engkau belum percaya (kepada kekuasaanku)?" Nabi Ibrahim menjawab: "Bahkan (aku percaya dan yakin), akan tetapi (aku memohon yang demikian ialah) supaya tenteram hatiku (yang amat ingin menyaksikannya)". Allah berfirman: "(Jika demikian), ambilah empat ekor burung, kemudian kumpulkanlah olehmu (dan cincanglah semuanya). Setelah itu letakkanlah di atas tiap-tiap sebuah bukit sebahagian daripadanya. Kemudian serulah burung-burung itu nescaya semuanya akan datang kepadamu dengan segera". Dan ketahuilah sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana (2:260)


Sedangkan Nabi Allah pun mahu bertambah yakin,apatah lagi kita manusia biasa yang iman hanyalah senipis kulit bawang. Jadi tidak salah untuk mengkaji alam, dan mempelajari sains asal sahaja sains itu tidak diangkat sebagai kayu ukur mutlak - sehingga mencerobohi batasan moral dan etika yang Allah anjurkan melalui Rasulullah SAW dan Al-Quran pemberian-Nya.

Malah golongan yang berfikir dan mengkaji Alam ciptaan Allah SWT ini juga dianjurkan oleh Al-Quran sendiri, diangkat statusnya sebagai ulul Albab.

Sebagai mengakhiri, dan juga untuk menyokong kajian terhadap sains yang tidak gelojoh dan dibuat atas bumi keimanan

Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal (3:190)

Wednesday, September 21, 2011

Apabila terbiasa.

Sudah lebih sebulan di negara orang.

Macam-macam dah rasa - dalam tempoh sekejap. Dari homeless ke ada rumah. Allah sahaja yang tahu bagaimana kerisauan itu hadir, bertimpa-timpa.

Tetapi Alhamdulillah, masa memberi ruang dan peluang. Sedikit demi sedikit, kami bertatih mencari rentak - memenuhi situasi kewangan, menghadiri kelas, pengorbanan bangun awal pagi untuk berjalan kaki sehingga ke kelas.

Segala-galanya, jadi alah bisa tegal biasa.

Dan itulah timbul masalahnya. Penyakit manusia - apabila kesenangan menyapa, jauh berlari daripada Allah.Seakan-akan lupa - seolah-olah jahil - bahawa semuanya itu datang daripada Allah jua.

Benarlah. Kesenangan itu lebih mengancam jiwa ruhani daripada kesusahan.

Yang baik ditinggal-tinggalkan, yang sunat dijauh-jauhkan. Nantikan kalau kesusahan menimpa baru tersungkur di bumi Allah meminta darripada-Nya.

Saya pesan pada diri, jangan jadi Haman.

Ikut resmi padi - yang tunduk apabila lebih terisi - tunduk kepada kebenaran, tunduk kepada keputusan.

Saya pesan pada diri, ingat Allah di waktu senang, agar Allah ingat engkau di waktu susah.

Tetapi, hati yang kontang perlukan masa - dan curahan hidayah. Benih pon tidakkan terus ria membunga dan membuah tanpa tanah yang subur.

Biarlah sebanyak mana benih tarbiyyah cuba disemai, tetapi jika hati itu kontang tidak tercurah, dan dikerja dengan penuh mujahadah, benih tetap akan jadi benih.

Tidak ada bunga iman yang menenteramkan. Tidak ada buah keikhlasan yang memaniskan.

Allah, semoga diberi kekuatan.

Monday, September 19, 2011

Keputusan demi Keputusan

Dalam hidup ini, antara perkara yang paling saya cuba untuk elakkan, ialah buat keputusan.

Tetapi ia memang tidak dapat dielakkan - sebab kehidupan ialah mengenai keputusan.

Keputusan yang kita ambil, dan bagaimana kita putuskan, - dan untuk apa kita putuskan.

Nak shopping di KLCC pun perlu buat keputusan, nak makan di kedai mamak nak order apa pun perlu buat keputusan. Nak sokong team bola sepak mana untuk EPL ke, FIFA World Cup ke pun perlukan keputusan kita.

Contoh-contoh yang saya berikan mungkin agak trivial dan enteng, tetapi itulah kehidupan. Daripada sekecil-kecil perkara, hinggalah sebesar-besar punya perkara perlukan keputusan dari kita.

Dan baru-baru ini saya buat keputusan yang amat besar, yang melibatkan masa depan saya, keluarga, isteri dan anak-anak (cheh).

Tidak, saya bukan mahu bertunang apatah lagi bernikah.

Saya (nak) tukar major (dan dalam proses)

***

Kalau ada yang ikut blog saya nih (hah, selalunya yang ikut pun kawan-kawan saya sahaja, bukannya blogger hebat pon. Lalala~) mesti ramai yang sedia maklum yang saya mahu maju jadi ahli fizik - macam Albert Einstein, Stephen Hawkin, Michio Kaku, dan Asif Hasbullah (to be). Tetapi, keputusan itu bukanlah keputusan yang jalannya mudah dan senang ditempuh, banyak cabaran dan macam-macam lagi. Sehinggalah minggu pertama saya di Penn State University (keputusan genting ini dibuat sewaktu ifthar di Washington DC), saya memutuskan saya ingin bertukar major.

Jadi major apa yang saya pilih? Bukan Biology, bukan philosophy, apatah lagi ulumul Quran dan Hadith. Saya pilih Geosains.

Musyawarah

Saya tidak buat melulu perkara ini. Saya sampaikan hajat saya kepada senior saya yang merupakan lulusan Kejuruteraan Petroleum dan Gas. Kami membincangkan mengenai prospek kerjaya, dan sebagainya. 
mahu kaji alam - bukan satu cara sahaja. Gambar curi dari sini

Tambahan lagi, saya amat bermasalah dengan matematik (sebab utama saya mahu bertukar major) dan tidak mahu tahun-tahun saya di Penn State sibuk dengan latihan matematik dan runsing memikirkan hanya itu sahaja. Saya berbincang pula dengan senior major fizik saya di Penn State yang sedang dalam tahun senior dan bakal graduate tahun depan. Beliau menyatakan kesusahan-kesusahan yang penuh onak dan duri untuk menghabiskan major fizik - dengan prospek kerja yang tidak menentu.

Saya berfikir panjang. Adakah ini yang saya mahukan? Atau saya korbankan impian untuk perjalanan masa depan yang lebih terancang? (insyaAllah!!!) Status saya sebagai anak sulung, sudah tentu memerlukan saya untuk menyara adik-adik saya kelak. Siapa lagi bukan?

Soal minat? Perkara itu bercambah sewaktu saya bekerja di Petrosains KLCC. (saya sebut dalam temuduga bersama penasihat kursus Geosains di Penn State, dia jawab, "Wow, that's good" ) Memanglah kami banyak mengkaji batu dan sebagainya, tetapi sebenarnya ia menarik, memikirkan apa-apa yang kita boleh dapat hanya dengan mengkaji batu dan tanah. 

Istikharah


Dari Jabir ra., ia berkata: "Nabi pernah mengajarkan kepada kami Istikharah dalam berbagai urusan, seperti mengajarkan sebuah surah dalam Al Quran. Kalau seseorang dari kamu menghendaki sesuatu, maka hendaklah ia solat dua rakaat, kemudian berdoa:

“Ya Allah! Aku mohon pemilihan Mu menerusi pengetahuan Mu dan aku mohon kekuatan Mu menerusi kudrat Mu serta aku minta pada Mu sebahagian dari limpah kurnia Mu yang sangat besar. Sesungguhnya Engkau amat berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa, Engkau amat mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan sesungguhnya Engkau amat mengetahui segala yang ghaib. Ya Allah kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini adalah baik bagiku dalam urusan agama ku juga dalam urusan penghidupan ku serta natijah pada urusan ku, kini dan akan datang, maka tetapkan lah ia bagi ku dan permudahkanlah ia untukku, serta berkatilah daku padanya. Dan kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini  membawa kejahatan kepadaku dalam urusan agamaku, juga dalam urusan penghidupanku dan natijah urusanku, kini dan akan datang, maka elakkanlah ia dariku dan tetapkanlah kebaikan untukku sebagaimana sepatutnya, kemudian jadikanlah daku meredhainya” (hadith riwayat Bukhari)
Alhamdulillah, saya muslim. Dan saya diajar bagaimana untuk menguruskan keputusan. Jadi saya solat sunat istikharah mohon petunjuk, agar Allah dipermudahkan.

Tetapi saya tidaklah bermimpi korek-korek tanah jumpa emas ke, ataupun saya jadi seorang geosaintis dengan gaji $60 000 sebulan. Cukuplah dengan saya rasa tenang dengan keputusan saya. Maka saya teruskan usaha saya untuk bertukar major.

Usaha

Bertukar major bukanlah perkara senang. Pertama sekali, saya memohon restu ibu dan ayah saya terlebih dahulu - baru berkat. Kemudian saya teruskan dengan memaklumkan kepada penaja saya, dan dalam masa yang sama, menghubungi senior saya untuk meminta tips-tips cemerlang tukar major. Dalam masa yang sama, saya uruskan hal-hal dengan pihak universiti, mengenai subjek-subjek, jumpa penasihat itu dan ini dan sebagainya. (Cuma saya rasa sedikit kasihan dengan penasihat fizik saya, setelah bertungkus-lumus menerangkan expectation bagi major fizik - yang bagi saya menakutkan - saya jawab, "How do I change my major?")

Dan sekarang, permohonan saya untuk bertukar secara rasmi ditolak oleh pihak universiti, sehinggalah saya mampu mendapatkan 2.0 GPA di Penn State bagi semester ini (insyaAllah) baru kemudian saya ditukarkan ke major Geosains. Walau bagaimanapun, lampu hijau hanya mampu diberikan oleh JPA. Sehingga itu, saya masih lagi terumbang-ambing bagai kapal dilambung ombak (haha, ini tipu).


Tawakkal

Alhamdulillah. Saya gembira sebenarnya setakat ini. Saya sudah hampir-hampir pasti akan bertukar major insyaAllah tanpa sebarang penyesalan.
Promote sikit. 

Saya pandang diri saya seperti ini: Saya suka sajak, dan baca sajak - macam Hanif Zikri yang suka lepak-lepak di Tepianmuara - tetapi saya tahu saya tiada bakat. Jadi saya suka sajak, tetapi saya tak nak tulis sajak sebab saya tak mampu. Macam saya nak main bola macam Messi, tetapi saya tak mampu (haha, jangan kata Messi, nak main macam budak wakil sekolah Kampung Codiang pun tak mampu) jadi saya pun... errr.. suka tengok bola? taklah. :/

Jadi begitulah, saya dan fizik. Mungkin tiada jodoh.Wallahua'lam.




Geosains

Sebenarnya, dah panjang dah tulis ini, jadi kita tangguhkanlah untuk bincang mengenai Geosains.

Nanti-nantilah, insyaAllah :)

Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal;

(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka.
(ali Imran, 3:190-191)

Moga sahaja kita tergolong. Amin.