Saturday, February 25, 2012

Zaman Fitnah

"Eh, dia tuh agen Yahudi?"

"Lah, rupanya ada agenda di sebalik semua ini?"

"Allah... selama ini aku ingat mereka bergerak untuk Allah... Tetapi propaganda je?!"

"Hish. Dia tuh Freemason. Semua ini illuminati sahaja!"

"Dia puak ****, yang itu pula puak *******.... Ak nak percaya mana nih?"

Saya tak tahu anda, tetapi saya alami semua di atas. Di saat saya meletakkan keprcayaan dan harapan... begitu banyak informasi yang diterima sehingga meruntuhkan moral. Inilah dunia akhir zaman - Fitnah besar, sehingga garisan antara yang benar dan palsu itu benar-benar kabur. Silap-silap melangkah, kita terjatuh dalam lubang penuh penipuan duniawi.

Kita jadi kalut. tidak tahu di mana harus meletakkan kepercayaan. Segala jalan di hadapan nampak kabur bagi kita.

Kayuhan langkah mulai lemah dek kita tidak nampak jalan yang perlu dituju.

Itulah fitnah terbesar saya kira, apabila kita meletakkan penggantungan kepada pemahaman kita, dan takut untuk bertindak kerana kia takut usaha ini, usaha sia-sia.

Kita sibuk terapung dalam buih-buih hujah untuk memenangkan apa yang kita percaya, sehingga apa yang kita nampak hanyalah dunia dan diri kita - kita lupa yang di luar buih itu ada 1001 perkara menanti kita.
'kita dibutakan atau kita membutakan
diri sendiri?'

Kita merasakan, fitnah dunia ini terlalu besar. Dan kita tidak mampu berbuat apa-apa. Alangkah bahananya!

Memang, kita benar perlu merancang dan berusaha mencari kebenaran. Membaca situ dan sini, menelaah begitu dan begini - tapi jangan disesakkan diri kita dan dimuntahkan kudrat hanya kepada pergelutan pemahaman kita.

Ini dunia fitnah - kebenaran memang ada - dan kita perlu mencarinya, tetapi daripada siapa? Daripada media? Daripada manusia?


sesungguhnya Al-Haq itu, bukankah daripada Allah?

Umat islam dianggarkan seramai 1.2 billion di muka bumi - dan jika kita lebih banyak mencurahkan tenaga dengan memikirkan dan melakukan apa yang kita boleh buat, daripada memikirkan dan membahaskan apa yang orang lain sudah perbuat - sudah tentu, dengan izin Allah dunia ini akan jadi lebih aman.

Percayalah, dengan terperangkap dalam dunia perdebatan mencari pembuktian yang tidak berpunca - penuh andai mengandai - kita akan jadi terlupa untuk turun padang untuk melakukan sesusatu - untuk akhirnya bertindak!




Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya.
(al-Ankabut, 29:69)


Dan apakah kehendak agama itu?

Dakwah. Saling membantu sesama manusia. Bermujahadah melawan kehendak diri. Segala aspek kehidupan yang sebenarnya membawa kita lebih dekat kepada Allah, mempersiapkan bekalan di akhirat kelak, itulah kehendak agama.

Dan menurut tafsir Ibn Kathir, ayat ini bermaksud sebagai galakan untuk melaksanakan apa yang kita TAHU dan MAMPU maka Allah akan menunjukkan kita kepada apa yang kita TIDAK TAHU.

Nabi Isa AS pernah berpesan, "Kebaikan itu ialah berbuat baik kepada sesiapa yang berbuat buruk kepada kamu, bukan yang berbuat baik kepada kamu", berbuat baiklah tanpa mengira siapa - hatta orang bukan islam sekalipun - kerana boleh jadi kebaikan itu jadi asbab untuk Allah turunkan hidayah. Dalam surah al-Muhmtahanah ayat 7, Allah menerangkan:

Semoga Allah akan mengadakan perasaan kasih sayang antara kamu dengan orang-orang yang kamu musuhi dari kerabat kamu itu (dengan jalan menjadikan mereka insaf dan memeluk Islam). Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa (atas tiap-tiap sesuatu), dan Allah Maha pengampun, lagi Maha Mengasihani.
Sesungguhnya Islam itu universal, jangan bataskannya kepada orang bukan Islam sahaja!

Tetapi masih perlu selektif, sambungannya:

Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana ugama (kamu), dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil.
Percayalah - apabila kita turun padang, hatta ajar budak mengaji sekalipun; atau membantu saudara-saudara kita yang kesusahan dengan harta kita di Paletin dan di Syam; baik menyampaikan bahan kepada ahli-ahli usrah kita; atau membantu orang buta melintas jalan, ataupun secara sukarela menyertai ekspedisi-ekspedisi kemanusiaan - kita akan sedar bahawa segala perdebatan, kekeliruan dan percanggahan tidak valid pun bagi mereka.

Rayuan daripada mereka [kredit:Devianart]

Hanya tindakan, dan kasih sayang dan ingatan kita menjadi ukuran buat mereka yang tidak bernasib baik, yang tidak dapat apa yang kita peroleh, sebagai rahmat daripada Allah.

Dan itu jugalah, yang dinilai Allah kelak - bukan apa yang kita tahu, tapi apa yang kita perbuat dengan apa yang kita tahu, ikhlas kepada-Nya.



Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau jadikan pendirian dan keyakinan kami terpesong kerana penindasan orang-orang kafir, dan ampunkanlah dosa kami wahai Tuhan kami; sesungguhnya Engkaulah sahaja Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana
Al Mumtahanah (60:5)

Dan Allah juga yang lebih mengetahui.

2 comments:

  1. Setuju wan..

    Aku dlu kemaruk jugak mende alah freemason konspirasi politik assumption segala bagai. Tapi lepas turun padang sikit, baru sedar. Ada perkara lain yang lagi penting. Masalah umat sangat banyak untuk yang ada ilmu, kefahaman, kesedaran dan cinta untuk dibantu dan dimanfaatkan. Amin ya rabbal 'alamin

    ReplyDelete