Tuesday, April 3, 2012

Untuk yang ke lima puluh.

Siapalah saya tanpa seorang wanita yang senantiasa menjadi tulang belakang saya.

Yang sentiasa ada untuk mengisi saya jika jiwa saya kekosongan.

Yang sentiasa ada untuk mendengar jika saya ingin meluahkan.

Yang sentiasa ada untuk memujuk jika hati kesugulan.

OK sebelum teruskan. Play dulu lagu ini. :)
Hanya satu dalam dunia.

Itulah ibu saya. 21 tahun mendidik dan memanjai saya.

Alhamdulillah hari ini masuk usianya yang ke 50. Saya baru sahaja menghubungi ibu saya, yang pastinya paginya sibuk menguruskan adik-adik bersekolah - tambah lagi ibu mahu bersiap-siap ke kelas pondoknya.

Moga Allah meredhai usia ibu.

Keluarga kami bukan bermula dengan senang. Bagi ibu, banyak cabarannya. Ibu yang dibesarkan di Singapura secara selesa, kemudian terpaksa hidup bersusah-susah di Kuala Lumpur bersama nenek dan adik-beradiknya yang lain.  gara-gara kurang perancangan

Tetapi kesusahan itu mengajar, menjadikan ibu tabah.

Saya diajar dengan tegas oleh ibu. Setiap malam, setelah usai bekerja ibu akan duduk di hadapan saya mengajar saya membaca. Saya masih ingat. Kadang-kadang menangis-nangis hendak mahu tidur. Alhamdulillah, dalam usia 3 tahun setengah saya mampu membaca dengan lancar.

Jasa ibu saya.

Sewaktu kami duduk di rumah panjang di Kuala Lumpur (dalam tempoh 90-an) bayangan paling jelas ialah sewaktu keputusan bekalan elektrik. Rumah bergelap mencari lilin. Sudah tentu kami adik beradik yang paling gembira sebab dapat bermain api.

Tetapi apabila hendak tidur. Mulalah, panas, nyamuk. Sewaktu itu ayah sering kerja malam. Jadi ibulah. Ibulah yang akan mengipaskan kami dengan helaian surat khabar yang dilipat-lipat, mendodoikan kami dengan bacaan ayat al-Qursi - bacaan yang paling sempurna saya dengar. Sewaktu kecil, saya akan rasa selesa dan selamat tatkala mendengar bacaan ibu. "Syaitan, jin, hantu, nyah kau dari sini!" *bayangkan saya yang kecil berteriak comel. Hoho.

Alhamdulillah, adik-adik yang lain tidak merasa apa yang kami atas-atas ini rasa. Dengan rumah yang besar dan selesa, semua itu sedikit demi sedikit lenyap daripada ingatan.

Ibu pesan dalam telefon sebentar tadi, "Dah masuk warga emas, keputusan mesti emas, semua nak emas"

InsyaAllah Ibu, menantu emas pon boleh dicarikan :P

Salam Sayang Along daripada bumi Amerika. Terima kasih untuk segalanya, and you know you'll always be the number one for me :)

4 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. 3 thun stgh reti mmbaca dah? no wonder lah kn...hee

    hepi belated birthday makcik..

    semoga dapat menantu sulung emas.. haha :D

    ReplyDelete
  3. @eza: lama juga tak baca your comments ;)

    @nidzam: Alhamdulillah. hehe, insyaAllah

    ReplyDelete
  4. emas paling besar ada kat batu caves tu kalau nak ;)

    ReplyDelete